måndag 19 april 2010

Förebild i rustning.



Jag ska nu snart pröva mina vingar från boet. Det vill säga; jag slutar nu på konstskolan jag gått på i snart 3 år. När jag slutar är det inte bara viktigt för identiteten som konstnär att ha en ateljé, förebilder är även av stor vikt. För den nybakade konstutövare som jag är så är det viktigt att ha personer att se upp till som har vågat innan. För mig blir det viktigt att ha kvinnliga konstnärer att plocka fram när det känns som tuffast –som har vågat och mer därtill.


En som enligt mig är en av de tuffaste måste vara performancekonstnären Marina Abramovic. Och vägen för att se hennes verk ”Virgin Warrior ”Venedig Biennalen i höstas var allt annat än lätt. Vi hade gått så fel som man bara kunde bland de små slingriga gatorna i Venedig för att komma till den paviljongen där bland annat Abramovic verk befann sig. Det blåste, var kallt, vi var kaffe-sugna och allt som möter oss är tegelmurar och vatten. Överallt detta vatten! Ok, det ska ju vara charmen med Venedig, stan är ju för tusan byggd på vatten men det finns nackdelar med detta kan jag lova.

När vi letar omkring efter paviljongen ser vi en byggställning som hänger utanpå muren över vattnet. Vi kände att det var helt rätt att ge sig ut på denna byggställning. Efter ett antal meter ut, med bara vatten under oss så börjar vi ifrågasätta detta äventyr. Men bara så där, helt plötsligt står en dörr öppen i murväggen och en skylt med en pil sitter uppsatt. Vi går naturligtvis in och vem möter oss? Ett stort foto med Marina Abramovic hållandes levrar i sina händer tornar upp sig. Jag har aldrig känt mig så glad över att möta en person i rustning med inre organ i sina händer!

Ibland behöver man de där modiga som gått före att luta sig tillbaka på och tänka –hon kan, då kan jag också! Det känns lite tryggare att ha det när man tycker att vägen känns lite knepig och man tom. är på väg att ge upp. Tack Abramovic!

Sofia Karlsson är gästskribent på Aktivering jämställdhets blogg . Till våren går hon ut Göteborgs Konstskola och intresserar sig för identitet, roller, livet och fantasier om detta. Sofia jobbar med collage, teckning, film och skulptur.

Inga kommentarer: