onsdag 12 maj 2010

Jakten på makten: intervju med Helena Nyhus

Aktivering jämställdhet har nu gjort den första intervjun i serien "Jakten på makten". Vi presenterar stolt: Helena Nyhus, ordförande i Göteborgs Kulturnämnd.


På vilket sätt har du makt?


Jag är sedan snart fyra år tillbaka kommunalråd med ansvar för kulturfrågor och ordförande i kulturnämnden. Det innebär att jag fått väljarnas och mitt partis förtroende att utöva viss makt. Sedan får man inte glömma, vilket jag ofta tycker sker, att politik är ett lagarbete där olika åsikter från många olika aktörer ska väg
as samman.

Min makt som kulturpolitiker har dessutom gradvis ökat eftersom kulturen under de senaste åren har kommit att bli ett allt viktigare politikområde. Det finns i dag en mer öppen attityd till att låta kulturen genomsyra och påverka andra delar av politiken och samhälle.

Som kommunalråd har jag stort inflytande på vilken övergripande inriktning kulturpolitiken ska ha i Göteborgs Stad. Det kan till exempel handla om att vi socialdemokrater tillsammans med miljöpartiet har en tydlig vilja att göra Göteborgs stad till ledande inom barn- och ungdomskultur. Hur detta sedan ska förverkligas i detalj överlåts till professionen. Min expertkunskap omfattar de politiska värderingarna och hur vi ska prioritera mellan flera angelägna intressen, inte hur förvaltningens tjänstemän eller kulturutövarna ska bedriva kulturell verksamhet.

I egenskap av ordförande i kulturnämnden har jag makt inom vissa givna ramar. Kommunfullmäktige beslutar om tilldelning av kommunbidrag till nämnden och jag bestämmer tillsammans med de andra politikerna hur dessa ska fördelas ut till de olika verksamheterna efter förslag från tjänstemännen på kulturförvaltningen. Olika former av stöd till det fria kulturlivet beslutas också av kulturnämndens politiker, men då måste man komma ihåg att det är tjänstemännen på förvaltningen som bereder ärendena.

Vem anser du har mest makt på den nationella konstscenen?

Den frågan är inte lätt att besvara eftersom det finns olika inofficiella nätverk av personer med olika befattningar och positioner inom konstvärlden utövar indirekt makt i kraft av sin ställning eller sina konstnärliga prestationer. Jag avstår emellertid ifrån att peka ut enskilda personer. Kulturrådet och Kulturdepartementet har givetvis en maktposition på den svenska konstscenen och så ska det också vara.

Vem anser du har mest makt på den regionala konstscenen?

Det är Västra Götalandsregionen vars position kommer att stärkas ytterligare i samband med den så kallade portföljmodellens införs.

Är makten i konstsverige för centrerad?

Maktkoncentrationen i Sverige är något vi fått leva med sedan Gustav Vasas dagar och den omfattar fler områden än konst och kultur. Samtidigt blir det lite tröttsamt och förutsägbart att peka ut landets huvudstad i dessa sammanhang. Jag tror inte på konfrontation. Göteborg måste bygga bra relationer med externa aktörer för att skapa ett attraktivt kulturklimat i staden. Då gäller det att ha ett brett kontaktnät för att till exempel attrahera enskilda konstutövare såväl som utställare.

Vilken enskild aktör skulle du vilja ge mer makt?

Jag är av uppfattningen att vi av en rad olika skäl måste tillföra kulturen mer resurser. Kulturen är en underfinansierad sektor. Därför tycker jag att kulturdepartementet borde få en större budget för att arbeta med kulturfrågor och konstpolitik. Ta Norge som ett exempel. Under parollen Kulturløftet lovade den rödgröna koalitionen inför valet 2005 att öronmärka en procent av statens utgifter till kultur, och fem år senare kan man konstatera att satsningen inneburit förbättrade villkor för många kulturarbetare och institutioner. Efter en mandatperiod med höjda bidrag till kulturen går de norska rödgröna vidare mot år 2014, då enprocentslöftet ska vara fullt genomfört. Det är en spännande utveckling tycker jag.


Tack Helena!



Vi välkomnar alla att tipsa oss om fler som skulle kunna vara intressanta att intervjua om makt inom konstvärlden och om hur det kan definieras. Vem har till exempel makten att definiera makten? Och hur ser din egen makt ut?

Inga kommentarer: